יום ראשון, 19 בספטמבר 2010

קופסת אוכל לגן

   נועם סופסוף הולך לגן. שלוש וחצי שנים החזקנו אותו קרוב ללב ולא שחררנו אותו. הוא היה עם רמי בבית ונהנה, אבל בשנה האחרונה הוא כבר רצה ללכת לגן. איכשהו חיפשנו, התלבטנו, דחינו וכבר נגמרה שנת הלימודים. כך באחד בספטמבר הוא התייצב לו בשערי הגן וקצת בכה כדי לעשות לנו נחת.
   עכשיו הוא מבלה לו את היום יחד עם 32 (!?) ילדים נוספים. באחת וחצי הגננת משכנעת אותו לא להרדם כי תיכף-אמא-באה. הוא חוזר הביתה עייף ומרוצה. ופה ושם פתאום נזכר בדברים שאמרו או עשו בגן. פתאום הבקרים שלי פנויים, בעיקר בגלל שנועם מתעקש לקום מוקדם כך שכולנו יוצאים לגן מוקדם. (בשנה שעברה באופן קבוע בבקרים עמדתי מבויישת בשער הגן של ניצן וצלצלתי שיפתחו לי). גם הימים החופשיים שלי הם באמת חופשיים (לא שאני מצליחה לעשות בהם יותר מהימים בהם נועם הסתובב פה בין הרגלים.)
   עכשיו צריך להכין שני תיקי אוכל וסוגית שקיות האוכל שוב עלתה. אני יודעת שזה גובל בפלצנות, אבל ניסיתי למצוא תחליף לשקיות הניילון החד פעמיות. זאת פלצנות כי כמות שקיות הניילון מהסופר שאני צורכת ביום היא גדולה. ולא שקיות הסנדוויצ'ים הקטנות הן אלה שתעשנה את ההבדל.
בשנה שעברה שלחתי את הסנדוויצ'ים של ניצן עם שקית רב פעמית של ניקול. אני לא בטוחה שזה יותר אקולוגי. מעבר לזה אני חוששת ששקית שרוטה שעברה הרבה נקיונות מצליחה לזהם את האוכל בכל מיני דיאוקסינים ורדיקליים חופשיים. גם קופסת אוכל לא נשמעת לי פתרון אקולוגי במיוחד. הרי כמות הפסלטיק שבה היא עצומה. הקופסה מיובאת כלומר נצרך דלק רב וזיהום אויר כדי לייבא אותה. אז אם כבר פלצנות, לפחות שיהיה לה כיסוי.
בשיטוטים באינטרנט מצאתי המון הדרכות על שקיות אוכל רב פעמיות. כבר הכנתי חלק מהחומרים, כבר הורדתי הסברים וגזרות, אבל עד היום לא טרחתי להוציא את המכונה ולתפור.
לפני שבוע בערך נתקלתי בהדרכה הזאת ונדלקתי. יש שם לינק לרשומה אחרת עם כל מיני סוגי מיכלים. אמנם אין לי כרגע במלאי קופסאות פלסטיק, אבל הצטברו אצלי הרבה מיכלי קרטון של שני ליטר חלב . השתמשתי בהם כדי ליצור ארוניות לבית הקטן בגינה. מכמה הכנתי קופסאות למשחקים של הילדים, אבל הן המשיכו להערם כי לא היה לי לב לזרוק אותן. כך מצאתי פתרון אקולוגי להפליא. גם מיחזור של אריזה, גם חומר עמיד לנוזלים ומן הסתם בטוח מאוד למזון. קופסה עמידה ברחיצה ומה שהכי חשוב בעיני, הסנדוויץ' והאוכל לא נמעכים בתיק תחת כובדו של בקבוק השתיה. (אני יודעת שיש לבקבוק כיס מיוחד, אבל לילדים נורא קשה להוציא ולהכניס לבד את הבקבוק לכיס).

הקופסה הבאה מתאימה בדיוק לסנדוויץ' אחד חתוך לשנים.או לסנדוויץ' ממש קטן.

לוקחים מיכל חלב של שני ליטר (או כל מיכל דומה בעל בסיס רחב).
בעזרת סכין חיתוך מסמנים מאוד מאוד בעדינות קו בגובה 4.5 ס"מ מהתחתית על כל הדפנות. חשוב להקפיד שהקווים יפגשו ויצרו קו רציף באותו גובה..

גוזרים את 4 הפינות מלמעלה ועד הקו המסומן. במיכל שאיתו עבדתי יש בעיה כי פינה אחת קצת "מעוכה", אבל אפשר להתגבר ולקפל אותה כדי לגזור קו ישר.

מקפלים פנימה את הדפנות בגובה 4.5 ס"מ מהבסיס לאורך הקו המסומן אחר כך מקפלים החוצה.


על כל דופן מציירים קשת בגובה 7-8 ס"מ ובסיסה על כל רוחב הדופן. אני הכנתי לי תבנית ובעזרתה ציירתי על כל הדפנות.

גוזרים את הדפנות לאורך הקשתות (זה נכון בכלל להגיד לאורך הקשתות?) נוח מאוד לגזור כל דופן כשהדופן מימין לה מקופלת ולא מסתבכת בין האצבעות.

מנקבים חור בקצה אחת הקשתות.

לתוך החור משחילים גומיה של קוקיה. קושרים בלולאה ומחזקים את הלולאה עם טיפה של סופרגלו. מומלץ להשתמש בגומי מאיכות טובה שלא יאבד מהגמישות שלו אחרי כמה פעמים. לנו יש גומיות מעולות של Life מהסופר פארם.

E' voila, יש לנו קופסת אוכל

אפשר להכין קופסאות בכמה גדלים. קופסה גדולה תתאים לפרי שלם.

מהדפנות שגזרתי שמרתי לי את החלקים עם "כתמי פרה". זה קרטון חלק שאפשר להשתמש בו לתגיות או כרטיסים קטנים.
עכשיו רק צריך לדאוג שכשהם חוזרים הביתה דרך גיסתי, שלא ישאירו שם את הקופסאות.

שתהיה שנה טובה לכולנו.

10 תגובות:

  1. קופסא מדליקה!
    מתה על רעיונות המחזור שלך.
    גם תנתן התחיל ללכת השנה לגן של 32 ילדים וזה לא פשוט....
    אנחנו משתמשים בקופסת פלסטיק פשוטה (כזו שקונים בה אוכל מוכן)שתבענו וקישטנו עם מדבקות...

    השבמחק
  2. ואלה אחלה רעיון
    והבן של מתוק מתוק
    ועכשיו מחפשת איפוא לעשות מנוי (:-
    חג שמח ושנה טובה
    מוזהבת

    את מוזמנת גם אליי לבלוג בתפוז
    תלחצי על שמי
    יש לי בלוג יפה הכל טוב בו מעל מליון כניסות

    השבמחק
  3. רעיון מעולה! אותך לטרה, אם הייתי משווקת שלהם הייתי מעניקה לך תווי שי של מוצרי טרה לשנה!
    לא רוצה להרוס שמחות, אבל הקרטונים של החלב מרוחים מבפנים בחומרים משמרים, ולכן תאריך התפוגה של חלב בקרטון הוא יותר מיומיים של החלב בשקית (שבתוכה לא שמים חומר משמר). מצד שני, זו אולי הקופסא היחידה לכריך ולפרי שמשמרת את האוכל!

    השבמחק
  4. חמוד מאוד, במיוחד עם כתמי הפרה, אבל נראה לי הרבה פחות עמיד מקופסאות פלסטיק.
    אני משתמשת בקופסאות מחולקות שבהן שולחים לנו אוכל לעבודה, והן נשמרות להרבה זמן. חסרונן - צריך לחתוך את הפירות, כי פרי שלם לא נכנס בהן.
    אני עדיין חולמת על bento.

    השבמחק
  5. מעולה מעולה אין עליך
    תגידי המיכל הוא מקרטן או פלסטיק כזה?
    אם זה קרטון אז איך מנקים כשנשארות שאריות אוכל בפנים? לי תמיד הוא מחזיר הפתעות בסוף היום

    השבמחק
  6. מיסי, המיכל הוא מקרטן שמצופה איזה שכבה סינטטית. הוא אטום למים ומתנקה בצ'יק. אני לא יודעת כמה זמן זה יחזיק, אבל אם יחזיק 3-4 שבועות זה שווה.

    ענבל, מנין המידע על חומר משמר? על הקופסה לא כתוב, ולא נראה לי שיעזו להכניס חומר משמר בלי לכתוב (ע"ע סיליקון).

    עלמה, על בנטו אני אפילו לא חולמת :-), אבל את הסנדוויצ'ים אני חוצה לשנים וחותכת עם חותכן קטן בצורה של לב או תלתן או מה שהם בוחרים. ככה הם מרגישים שהם לוקחים חלק בהכנת הסנדוויצ'ים. אני אשמח אם הם יקחו חלק מלא באכילה.

    השבמחק
  7. גלי, תןתן היה קודם בגן? איך הוא מסתדר עם המעבר? בעצם איך את מסתדרת שהרי הם בדרך כלל מסתגלים הרבה יותר טוב מאיתנו.

    הלב מזהב, איז המנוי את רוצה לעשות?

    השבמחק
  8. בתיה, המידע על החומר המשמר המרוח על הדפנות הוא מידע פנימי ובדוק. הוא לא בחלב (החלב נמזג נקי) ולכן הם לא צריכים לכתוב. אגב, גם קופסאות שימורים מרוחות בשכבת חומר משמר מבפנים, וגם זה לא כתוב. החוק מחייב לכתוב על חומר משמר כאשר הוא מוסף לתוך המזון. כאשר הוא מרוח על האריזה- לא. זו פרצה ובהרבה מוצרים הרעילות היא באריזה. כמו כן ככל שעובר זמן ארוך יותר, כך המוצר עצמו נספג בחומרים המשמרים שבאריזה.

    השבמחק
  9. הגעתי אליך דרך הבלוג של קרן שביט "טוב ויפה" שוטטתי בהנאה בפוסטים שלך ומבטיחה להמשיך לעקוב
    סבתא של עלמה ונגה

    השבמחק
  10. מעולההההה! רעיון מגניב!
    חייבת לנסות בקרוב. יש לי כמה קרטונים בל מיני גדלים (1/2,1,2 ליטר). אכין את זה עם הילדות.
    תודה!

    נעמה

    השבמחק

רקע לבלוג

/